Jak skutecznie przeprowadzić kampanię mailingową firmy?
E-mail marketing cieszy się niesłabnącą popularnością zarówno w działaniach B2C jak i B2B. To narzędzie elastyczne, relatywnie proste i tanie we wdrożeniu. Jednak aby klienci chcieli czytać wysyłane im wiadomości, trzeba poświęcić nieco czasu na zaprojektowanie skutecznej kampanii mailingowej. Jak to zrobić i od czego zacząć?
Spis treści
Co to jest mailing reklamowy i dlaczego warto z niego korzystać?
Mailing reklamowy to wysyłanie przez firmę wiadomości e-mail do określonej grupy klientów. Jest to więc forma marketingu bezpośredniego, a komunikacja odbywa się przy użyciu poczty elektronicznej. E-mail marketing to niskie koszty kampanii, a także możliwość personalizowania przekazu czy segmentacji grupy odbiorców. Wiadomości można wysyłać na przykład tylko do klientów, którzy mają w danym dniu urodziny (może być to e-mail z prezentem w formie rabatu). Co istotne, e-mail marketing jest również mierzalny – efektywność kampanii można ocenić na podstawie takich danych jak współczynnik otwarcia wiadomości, liczba wypisanych/zapisanych osób, czy liczba kliknięć w linki, które zastosowano w treści listu.
Podstawą skutecznych kampanii e-mail marketingowych jest dobrze przygotowana baza kontaktów. Cały proces mogą ułatwić również rozmaite narzędzia do tworzenia wysyłki wiadomości. Ogromne znaczenie ma również sama wiadomość – jej tytuł, treść i format.
Jak zrobić mailing reklamowy? Zacznij od bazy kontaktów
Zgodnie z przepisami prawa, wiadomości marketingowych nie można wysyłać do przypadkowych osób. Powinny być to tylko te osoby, które wcześniej wyraziły zgodę na kontakt w sprawach marketingowych (inaczej nasze wiadomości zostaną uznane za spam). Taką zgodę można uzyskać przy zakupie produktu lub też oferując rabat w zamian za zapisanie się na listę subskrypcyjną. W zależności od celu kampanii można skorzystać też z zakupionej bazy danych (choć jest to rozwiązanie droższe i odbiorcy mogą nie być dobrze dopasowane do profilu firmy).
Aby powiększać grupę osób, które będą odbierać Twój newsletter, możesz:
- zastosować okienko pop-up z zachętą do zapisania się,
- wprowadzić okienko zgody przy dokonywaniu transakcji online (o taką zgodę można zapytać także w sklepach stacjonarnych),
- stworzyć reklamy internetowe, które będą zachęcały do zapisania się.
Warto dbać o to, by baza była wyprofilowana, tzn. e-mail marketing był kierowany do osób, które rzeczywiście mogą być zainteresowane naszymi wiadomościami lub zakupem naszych produktów. Wysyłanie zbyt szerokie może skutkować zniechęceniem odbiorców i dużym współczynnikiem odrzuceń/wypisów z listy. Pomocna w podziale odbiorców na grupy jest tzw. segmentacja bazy danych, np. ze względu na wiek, płeć, czy zainteresowania.
Pamiętaj też, że przed rozpoczęciem kampanii należy dokładnie określić jej cele, odpowiadając na pytania – co chcemy osiągnąć? Do kogo trafić? Jak mierzymy efektywność naszych działań?
Wykorzystaj nowoczesne narzędzia
Na rynku dostępne są różnego rodzaju aplikacje i platformy do zarządzania wysyłkami. Można ich pomocą przygotować prosty wzór mailingu z szablonu. Zwykle pozwalają też na prostą analitykę – sprawdzenie liczby otworzeń wiadomości, czy liczby zapisanych.
Duże kampanie będą jednak wymagały bardziej zaawansowanych narzędzi, również takich, które pozwolą automatyzować wysyłkę i gromadzenie informacji o odbiorcach. Mailing reklamowy w większej skali warto powierzyć zewnętrznemu podmiotowi, który się w tym specjalizuje – call center/contact center.
Jak stworzyć skuteczny mailing? Najważniejsze zasady wiadomości
Tworząc wiadomość, pamiętaj, że bardzo ważny jest jej tytuł. Jeśli nie będzie ciekawy i angażujący, adresat najpewniej zignoruje wiadomość. Co przykuwa uwagę w e-mail marketingu? Może być to niecodzienne pytanie, obietnica ważnych informacji w treści listu lub poinformowanie o konkretnej korzyści, np. obniżce cen lub oferty specjalnie dla czytelników newslettera. Szansę na otwarcie wiadomoci zwiększa także jasne określenie nadawcy wiadomości (dzięki temu czytelnicy nie uznają jej za spam).
A co z treścią wiadomości w kampanii email marketingowej?
- Pisz treść z uwzględnieniem perspektywy odbiorcy (czego potrzebuje, jaka informacja go zainteresuje i jaka treść zachęci go do zakupu/odpowie na pytania lub wątpliwości).
- Pamiętaj o podkreśleniu korzyści dla czytelnika (może być to rabat, ale także podzielenie się wiedzą z interesującej go dziedziny).
- Stosuj call to action (wezwanie do działania) – zadawaj pytania, zachęcaj do klikana w linki, zakupów, czy odwiedzenia Twoich mediów społecznościowych).
- Zadbaj o język – powinien być dopasowany do odbiorcy i niezbyt skomplikowany i jednocześnie poprawny.
- Przygotuj warstwę wizualną – zbyt duża ilość tekstu zniechęci nawet najwierniejszego czytelnika. Warto dodać zdjęcia, grafiki, odnośniki do filmów wideo i inne elementy sprawiające, że treść będzie przyjemniejsza w odbiorze.
O czym jeszcze pamiętać, tworząc mailing reklamowy?
Przede wszystkim o wspomnianych już przepisach RODO i ochrony prywatności. Powinna też pojawić się jasna informacja, kto wysyła wiadomość, oraz instrukcja, jak wypisać się z listy subskrybentów. Nie zapomnij też o monitoringu efektów – analizuj efekty kampanii i na tej podstawie wprowadzaj zmiany w kolejnych.
Kiedy wysyłać mailing? Zależy to od kilku czynników. W większości przypadków dobrym rozwiązaniem będą godziny poranne lub przedpołudniowe, jednak jeśli Twoi klienci są bardziej skupieni i chętni do interakcji popołudniami – mail wysłany właśnie wtedy ma duże szanse na powodzenie. Warto więc dokładnie przeanalizować swoje grupy docelowe i ustalić harmonogram wysyłki z myślą o ich aktywności.