Polcall » Blog » CAC – czym jest, jak wyliczyć koszt pozyskania klienta?

CAC – czym jest, jak wyliczyć koszt pozyskania klienta?

Wskaźnik CAC pozwala firmom obliczyć koszt pozyskania nowego klienta – wskazać, czy działania marketingowo-sprzedażowe są opłacalne i optymalizować wydatki na promocję. Wzór na obliczenie CAC jest relatywnie prosty, choć zdarza się, że w obliczeniach trzeba wziąć pod uwagę wiele zmiennych, co utrudnia cały proces. Co trzeba wiedzieć o CAC i jak go wyliczyć w praktyce?

Czym jest CAC?

CAC, czyli Cost of Acquiring Customer (koszt pozyskania klienta), to miernik wykorzystywany w marketingu i finansach do oceny efektywności inwestycji. Pojęcie to zyskało na znaczeniu wraz z rozwojem marketingu cyfrowego i analityki biznesowej, gdzie możliwość dokładnego śledzenia kosztów i efektywności stała się kluczowa. 

Historia CAC sięga lat 90. XX wieku, kiedy to firmy zaczęły mocniej inwestować w działania marketingowe i potrzebowały narzędzi do mierzenia rentowności tych inwestycji.

CAC jest stosowany  w wielu  firmach – o różnej wielkości i działających w różnych branżach. Sprawdza się między innymi w e-commerce, marketingu cyfrowym i sprzedaży – we wszystkich przedsiębiorstwach, które chcą ocenić skuteczność realizowanych strategii marketingowych.

Obliczanie CAC

Średni koszt pozyskania klienta (CAC) oblicza się, dzieląc wszystkie wydatki związane z pozyskaniem klientów przez liczbę pozyskanych klientów w danym okresie. Wydatki te mogą obejmować koszty marketingu i reklamy, wynagrodzenia zespołu sprzedaży i marketingu, koszty narzędzi i oprogramowania, a także inne koszty pośrednie.

Przykładowy sposób obliczania kosztu pozyskania nowego klienta krok po kroku:

  1. Zsumuj wszystkie koszty pozyskania klientów. Koszty te obejmują wydatki marketingowe (np. reklamy, kampanie e-mailowe, media społecznościowe), wynagrodzenia członków zespołu, oraz koszty narzędzi (np. oprogramowanie CRM).
  2. Określ okres, za który będziesz obliczać CAC – może to być miesiąc, kwartał, rok, czas trwania konkretnej kampanii wizerunkowej itp.
  3. Zidentyfikuj liczbę nowych klientów pozyskanych w tym okresie – liczba ta powinna być możliwie dokładnie zmierzona; można ją uzyskać na podstawie danych sprzedażowych, analityki strony internetowej lub systemu CRM. Wiele zależy tutaj od specyfiki firmy, jej wielkości, wykorzystywanych narzędzi, a nawet branży, w której działa.
  4. Podziel łączne koszty przez liczbę pozyskanych klientów. Na przykład, jeśli w kwartale wydałeś lub wydałaś 100 000 zł na marketing i sprzedaż, a pozyskałeś/pozyskałaś 100 klientów, Twój CAC wynosi 1 000 zł dla jednego klienta (100 000 zł/100 klientów).
Przeczytaj również:  Odpowiedź na reklamację – co powinna zawierać i jak ją napisać?

W praktyce obliczenia te mogą być bardziej skomplikowane – konieczne może okazać się wyodrębnienie klientów pozyskanych w ramach konkretnej kampanii marketingowej lub przychodzących z konkretnych kanałów komunikacji. Współcześnie można to skutecznie robić z wykorzystaniem różnego rodzaju systemów komputerowych i narzędzi analitycznych. Analitykę można relatywnie łatwo prowadzić w przypadku działań internetowych, ponieważ użytkownicy zostawiają na stronie wiele szczegółowych informacji na temat swoich zachowań i transakcji.

Chcesz skorzystać z usług profesjonalnego call center?

Nasi eksperci czekają na Twój telefon!

Zadowolenie naszych klientów jest dla nas najważniejsze! Zapoznaj się z naszą ofertą i daj się przekonać, że rozwiążemy każdy Twój problem.

Skontaktuj się z nami!

Czy da się obliczyć CAC w przypadku działań marketingowych?

Biura call center dysponują zwykle narzędziami, które pozwalają mierzyć koszt pozyskania klienta. Nie każde narzędzie jest oczywiście mierzalne w taki sam sposób, niekiedy może być to niemożliwe. W przypadku narzędzi, które dedykowane są sprzedaży, wskaźnik CAC można często precyzyjnie wskazać. Tak jest na przykład w jednej z kluczowych usług realizowanych przez contact center, czyli w przypadku infolinii. Kluczowe jest tu jednak zidentyfikowanie, które połączenia przekładają się na pozyskanie nowych klientów i przypisanie do nich kosztów. Trzeba wziąć pod uwagę wszystkie koszty operacyjne i prawidłowo je wyliczyć.

Jak obliczyć ogólny CAC we współpracy z call center?

  • Zidentyfikuj wszystkie koszty związane z działalnością call center (do tych kosztów należą wydatki na marketing telefoniczny, wynagrodzenia pracowników, koszty utrzymania infrastruktury call center oraz inne wydatki operacyjne). Jeśli zlecasz usługę w całości firmie call center, będzie to po prostu kwota, jaką płacisz za usługi biura.
  • Określ liczbę nowych klientów pozyskanych przez call center. Dane te można uzyskać z systemu CRM lub z raportów, które biuro przekaże Ci w ramach obsługi.
  • Podziel łączne koszty przez liczbę pozyskanych klientów, zgodnie ze wskazanym wcześniej wzorem.
Przeczytaj również:  Czym jest prospecting i jak działa w praktyce?

Warto pamiętać, że call center posiadają narzędzia, które umożliwiają precyzyjne śledzenie zachowań klientów. Oprócz wspomnianych systemów CRM to także funkcje, które pozwalają na śledzenie liczby połączeń, czasu rozmów, konwersji i innych kluczowych wskaźników.

Obliczanie CAC – najczęściej zadawane pytania  

  • Co to za skrót CAC?

Skrót CAC pochodzi od angielskiego wyrażenia cost of acquiring customer, co po polsku oznacza koszt pozyskania klienta. Jest to miernik używany w marketingu i zarządzaniu biznesem do oceny efektywności inwestycji przedsiębiorstwa w pozyskiwanie nowych klientów.

  • Jak się liczy CAC?

Aby obliczyć CAC, należy zsumować wszystkie wydatki związane z działaniami marketingowymi i sprzedażowymi, a następnie podzielić tę sumę przez liczbę pozyskanych klientów w danym okresie. Przykładowo, jeśli wydatki na marketing wyniosły 10 000 zł, a pozyskano 100 klientów, CAC wynosi 100 zł na klienta (10 000 zł / 100 klientów).

  • Jak obliczyć koszt pozyskania klienta?

Koszt pozyskania klienta oblicza się, sumując wszystkie koszty związane z pozyskaniem nowych klientów (np. reklama, wynagrodzenia pracowników, promocje) i dzieląc tę sumę przez liczbę nowo pozyskanych klientów w określonym czasie.

Masz pytania lub jesteś zainteresowany współpracą?

Nasi specjaliście chętnie odpowiedzą na wszystkie pytania i dobiorę najlepsze rozwiązania dla Twojego biznesu.